Entreprenörssjäl tillbaka i branschen – ska göra skillnad för kunderna i Mälardalen

Swoosh Mälardalens Andreas Bärgård är entreprenörssjälen som gjort comeback i branschen han vuxit upp i – tack vare ett snabbt möte på Arlanda.
– Det var nästan som kärlek vid första ögonkastet, säger han och berättar vidare varför Swoosh kan göra skillnad för sina kunder.

 

En gång entreprenör – alltid entreprenör. Lite så verkar det vara för många företagare. Och så blev det även för Andreas Bärgård från Enköping. Med ett långt förflutet i miljöteknikbranschen sålde han familjeföretaget hans farfar satte i gång under namnet Bärgård & Söner till Ragn-Sells 2007.

– Då hade jag planer på att plugga till mäklare. Det är ju kundmöten och kärleken till att göra affärer som alltid fått i gång och drivit mig.

Men någon mäklarkarriär blev det inte. I stället blev han ombedd av Erik Sellberg att följa med till Ragn-Sells och gjorde tio år i företaget i diverse olika ledande roller.

– Men någonstans fanns hela tiden känslan att jag ville göra något för min egen del. Att det sen blev inom samma bransch igen är tack vare en gammal kollega och ett flyktigt möte på Arlanda, säger Andreas Bärgård och lutar sig mot skrivbordet på kontoret i Enköping.

Sedan tre år är alltså Andreas Bärgård tillbaka i den bransch som hållit honom sysselsatt ett helt liv. Den här gången som delägare i Swoosh Mälardalen – ett miljötekniskt bolag som utför tjänster som bland annat relining och högtrycksspolning av avloppssystem, slamsugning, torrsugning och mycket annat. Att det blev en fortsättning i branschen har han en gammal kollega från Ragn-Sells att tacka för. En kollega som även han tagit steget in i koncernen.

– Jag hade bestämt mig för att göra något annat och tänkte att jag skulle dra nytta av gamla affärsbekanta. Jag satte upp möten med någon som jag korsat väg med genom åren och tog en lunch med dem var och en för att kanske bli inspirerad till att hitta nya yrkesvägar.

Hans gamla kollega föreslog att han skulle träffa Mikael Gruffman från Umeå, vd och koncernchef för Swoosh. Mötet sattes upp på Arlanda och varade i sjutton minuter.

– Sen var det klart. Det var nästan som kärlek vid första ögonkastet. Väldigt snabbt kunde vi mötas i gemensamma värderingar och en gemensam syn på hur ett företag i den här branschen skulle drivas. En vecka senare satt jag på ett plan upp till Umeå för att göra upp detaljerna.

Nu, nästan tre år efter mötet på SkyCity, kan Bärgård konstatera att det gått bra. Han känner att Swoosh uppfattas som en frisk fläkt i en redan etablerad bransch och att geografin – med närheten till tre hyfsat stora städer – är till deras fördel samt att deras tjänsteutbud med stor personlig touch och närhet till kunderna snabbt gjort dem till en spelare att räkna med. Men hans nyfunna vän Mikael Gruffman hade sina funderingar kring vem han släppt in i koncernen under den första tiden.

– Jag började med att anställa två säljare innan jag hade ett enda fordon eller någon enda som kunde göra jobbet. Då var han lite svettig där uppe i Umeå. Men det ordnade sig.

Det första jobbet som företaget fick in var ett jobb i Västerås. Trots att det kliade i fingrarna så stannade Bärgård kvar på kontoret. Det finns i honom en tydlig tanke att hålla sig från produktionen – ”att våga släppa ratten och i stället styra företaget” – och i stället skicka ut personal med stort förtroende.

– Det var en otrolig känsla när första jobbet ramlade in. Då var det på riktigt och inte längre en pappersprodukt. Vi fick in det tack vare att vi svarade i telefonen. Och det kan låta som en enkel sak – men på Swoosh svarar vi i telefonen och gör allt vi kan för att så snabbt som möjligt vara på plats för att hjälpa kunden. Det är skillnaden mellan att jobba i ett större företag jämfört med ett något mindre; närheten till kunden. Det är det jag brinner för.

Idag har företaget närmare 20 anställda och utför uppdrag över hela Mälardalen och Bergslagen. Fokus är på att göra det lite bättre, lite snyggare och lite renare än alla andra. Och Bärgård – han vet att medarbetarna lever upp till detta varje dag.

Kontakta oss nu via mail

Genom att skicka iväg min fråga samtycker jag till att de personuppgifter jag angett, liksom eventuella personuppgifter som härrör från min fråga, används av Swoosh Sverige AB i syfte att behandla min fråga och eventuella följdfrågor.